September 8, 2014

Maafkan mereka.

*Blog ini sekadar perkongsian, jalan dakwah daripada hamba yang lemah, berdosa

"Laut mana yang tak bergelombang? Bumi mana yang tak ditimpa hujan?"

Macam biasa, orang mana yang tak ada buat salah? Anak kecil mana yang tak pernah jatuh?

Dah jadi lumrah, semua orang akan buat salah. Tak kira lah kecik atau besar. Cuma setara mana kita sanggup nak memaafkan orang-orang yang bersalah? Satu pedoman untuk diri kita yang juga pernah buat silap. Terlalu miskin hati kalau enggan memaafkan.


Merujuk kepada pakar motivasi, "Orang yang sedia memaafkan orang lain sebelum tidur, maka hati menjadi tenang.



Dalam pada itu, kita tanya diri kita. Sudahkah kita memaafkan orang lain? Sudahkah kita mencapai ketenangan hati? Kalau belum, mari memaafkan semua manusia. Kita atas dunia ni tak pernah lama. Semulia-mulia junjungan besar kita pun sudah ditetapkan hayatnya pada 63 tahun. Jelas menunjukkan jangka hayat umat kita terlalu singkat untuk dikira. 

Come on, semua orang bersalah. Aku bersalah, engkau bersalah. Tapi jauh mana kita sanggup memaafkan?

Sahabat-sahabat, dunia ini terlalu kecil untuk benci-membenci. 




p/s : Maafkan aku atas perkongsian yang lemah ini. Yang baik datang dari Tuhan yang Maha Hebat.
 


Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.


There was an error in this gadget