February 5, 2014

Jalan Mencari Pemerhatian : Melayu, Apa Cerita?

               "Bismillahirrahmanirrahim, hal ataaaa alal insaan ~~ . . . . ." smartphone aku berbunyi Surah al-Insaan ayat pertama bacaan imam belakang rumah menandakan ada orang whatsapp.

"Salam, abang Aaron. Apa cerita sekarang?"

"Alhamdulillah, sekarang sihat belaka. Biasalah, takde kerja sebab tengah nak settlekan lesen. So, nak kerja tu macam teragak-agak la. Takut-takut clash dengan tarikh nak sambung L "

Aku sambung lagi, "Ni ada apa mimpi mesej abang tengah-tengah malam ni? Dah pukul 1 pagi ni. Abang baru nak ngurut then nak layan Adamaya ni. Lisa Surihani belakon. "

Syafiq, junior kelas KAFA yang dah mula join tabligh whatsapp aku. Aku pun layan separuh iya. Lepas tu dia tak reply.. Lantak pi hang la.

___________________________________________________________

      Atas jalan kemanusiaan, semalam aku mengorak langkah berjalan menuju ke ibu kota Kuala Lumpur. Atas niat untuk mencari sesuatu pemerhatian. Mungkin yang dapat aku kongsikan bukanlah banyak sangat beb. Tapi boleh lah guna untuk kongsi. 

      Aku berjalan sampai ke KLCC. Aku tak boleh nak jalan jauh sangat. Nanti kaki cramp. Sekitar pukul 12 tengah malam. Area KLCC tu memang tak ada apa sangat yang menarik. Just boleh nampak manusia-manusia K-Pop tengah jalan-jalan ambik gambar menara berbentuk jagung tu je. 




     Maka aku pusing sekitar KLCC. Area depan nampak tenang seolah tiada cerita. Bila kau gerak belakangnya, kau akan nampak gerombolan manusia-manusia jahanam melilau masuk keluar ke dalam kawasan detik maksiat. Ramai. Cukup ramai. Yang memalukan, ramainya Melayu. Segelintir warga negara luar sahaja yang masuk ke sana. Sudah dapat pemerhatian pertama, aku melangkah pulang ke rumah.

       So, macamana Malaysian Leaders? Kenapa luluskan tempat-tempat macam tu dibuka? Kenapa? 

     Insha Allah aku akan terus berjalan. Meneliti dan mencari. 

         


No comments:

Post a Comment

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.