August 11, 2013

Forgiving (Last Entry 2013)

               This is my last entry along the year. This last entry quite meaningful I guess. But, over the long track record, I've read some of my last entry, somehow I feel so embarassed with my writing skills. Anyway for me, blogging is platform for me to improve my writing skill exactly in English or including Malay. It's also a quite good advantage, maybe.

                I think, it is quite not late to wish all of you (readers), Selamat Hari Raya Aidilfitri. I've spending my time for a week with somehow quite good activity such as burning the lemang in Sungai Chor, Rawang with my best cousin of the year, Iqbal Hakim.

                 I would share, that making lemang is not an ease work. It need patience and sacrification. If you are easily tired, you would get nothing because it need so many hours to have a best lemang ever in the world. Kinda hiperbola and exaggerating, is it? 

                As this is my last entry, I want to apologise towards everyone if I had do any mistaken along our relationship. Somehow, people also did mistakes. No matter they are deliberate or inadvertent. Just forgive them.

-------------------------------------------------------------------------------------------

              Kemaafan itu perkara yang sangat mudah. Tak perlu keluarkan duit, tak perlu bersunat kali kedua. Kita cuma perlu maafkan kesalahan mereka sahaja. Mungkin dalam hidup ini kita pun banyak kesilapan yang kita buat pada orang lain, dan mereka boleh memaafkan kita tapi mengapa tidak kita?

              Tuhan pun ampunkan kesalahan semua hamba-Nya berkali-kali. Itu Tuhan, yang paling power sekali. Masakan kita, orang biasa yang Tuhan boleh tarik nikmat dengan mudah, tak ada kuasa. Kuasa sakti mahupun super saiya pun masih sombong untuk memaafkan orang lain. 

             Kehidupan kita ini bukan untuk mencari harta semata-mata, tapi untuk cari keberkatan. Makanya, keberkatan dan rahmat itu adalah punca kepada syurga yang nak kita cari, ya dak?

            Kesilapan adik-beradik, ibu bapa, saudara mara dan kawan kawan itu adalah perkara biasa. Mungkin mereka terlepas bicara, mungkin mereka terkasar bahasa. Kita kena faham dan kena mudah memaafkan. 

            Kita pun tak boleh jamin yang kita tak pernah buat orang marah, tak pernah menyinggung perasaan orang lain. Cuma, di sini aku nak nasihatkan, kepada sesiapa yang ada permasalahan antara ahli keluarga, maafkanlah kerana kita manusia biasa. 

            "Kadang-kadang, kesilapan dan teguran itu adalah cara untuk kita perbaiki diri utk jadi manusia yang lebih Baik" 

    Sedikit pantun Sulaiman Akhlaken hendak dikongsikan sempena raya ini. 






SALAM AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN :)

         DOAKAN KEJAYAAN KAMI, TEAMSPM2013 :D

  

               

               

                  

No comments:

Post a Comment

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.