March 23, 2014

Typo yang Bahaya.

             Dalam proses menaip dengan menggunakan peralatan atau gadjet sesentuh, khususnya bagi pengguna telefon Pintar seperti Iphone, Samsung Galaxy, XPeria, HTC mahupun iPong Cina, sudah pasti seringkali berlalu kesalahan penulisan yang anak muda ganteng seperti aku memanggilnya TYPO!

             TYPO ini boleh aku klasifikasikan kepada tiga. 

1) TYPO Tak Bahaya

Typo tak bahaya ni seperti maknanya adalah common. Tak power dan sudah dipandang biasa. Kesalahan-kesalahan tersalah type dalam kategori Typo tak Bahaya ni secara konfemnya, sudah pasti tidak akan membawa kepada risiko yang maha dahsyat kepada manusia yang tersilap langkah. Makanya, tak perlu lagi aku ceritakan secara terperinci tentang masalah kepenggunaan TYPO Tak Bahaya ni sebenarnya.

Cuma, nak aku ingatkan kat kau orang. Bahawasanya, sudah pasti orang yang terlibat dalam kegiatan TYPO Tak Bahaya ni akan tidak berasa bersalah walaupun sikit. Kerana Typonya tidak mengubah persepsi masyarakat berbilang kaum di negara kita yang tercinta ini. Adalah loser bagi mereka yang menegur jugak kesilapan brader Typo Tak Bahaya. Dan adalah lebih lahnat kuasa lapan ialah, Brader Typo Tak Bahaya menggunakan istilah 'Ala, Typo itu Comel'.

Seperti contoh,

"Weh Tashriq Abdullah, dengar citer kau takde kat rumah. Kau ke mana? "

"Aku jalin-2 dengan family aku"

"Jalin? Mende gampang tu? Kicap ke?"

"Hahaha, sori typo la. Jalan-2 sebenarnya"

"Hm, eja tu kasi la semenggah sikit."

"Lek ah bro. Typo Itu Comel"

Comel kepala lutut -.-"



2) TYPO Bahaya

Seperti dalam kuliah bahagian satu kat atas tadi, aku dah bagitau yang TYPO tak bahaya takkan bagi kesan kepada dua-dua pihak. Hal ini kerana TYPO itu tidak mengubah persepsi pihak penerima mesej. Lain pula kepada TYPO Bahaya. TYPO Bahaya ni kalau kau tersilap langkah, anak boleh menjadi yatim, isteri boleh menjadi janda, dan makwe kawan boleh menjadi adinda. Oh yeah!

Woi! Aku tak habis lagi. Jangan close!

Contoh Typo bahaya, seperti ketika aku keluar dari rumah pernah berlaku masa abang sedara aku tanya aku kat mana.

"In, kau kat mana? Aku pinjam blablabla... nak pukul ustad ... tak hensem ..."

"Bangsat."

Tap! Aku sentap. Walhal tu kredit last aku nak hantar kat dia. Lepas tu, bila dia reply 'hm' aku dah jadi macam tak keruan gila. Korang faham sebenarnya aku nak sent apa kan??

Ada jugak satu masa, dalam aplikasi Whatsapp. Aku tengah berwsapp dengan cikgu yang aku kasihi. Kemudian, tengah sedap-sedap type lelaju. Tiba-tiba aku tersent TYPO yang tak berapa nak bahaya tapi haram jadah jugak bunyinya.

"So, macamana tau yang ustaz nak kahwin?"

"Ustaz bagitahi haritu "

Celaka.

3)TYPO Triple SAGA

Benda-benda macam ni pun kadang-kadang sepatutnya jadi isu jugak. Mudah kata TYPO banyak-banyak kali. Cukup lahnat individu ini. 

Masalah masalah!

 




No comments:

Post a Comment

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.