February 28, 2014

Kita Sebenarnya.






Kita sebenarnya ...

- Suka berkata seolah kita maha sempurna. Tiada salah, tiada cacat cela tingkah laku. Mengkritik dan melabel sesiapa sahaja yang kita mahu. Memberi pandangan mengikut penilaian kita.

- Angkuh bila berbicara. Dengan kelebihan yang ada, kita jaja ke sekalian makhluk manusia agar mereka tahu kita hebat kononnya. Seolah kita tak sedar diri bahawa Tuhan Rabbul Jalil yang menciptakan kita seadanya dan memberi kita kelebihan yang kita ada sekarang ni.

-Enggan memaafkan salah orang lain. Begitu mudah terasa tapi tak mahu memaafkan salah orang. Apakah kita terlalu sempurna untuk taknak terima salah orang lain? Apa kita pun tak pernah buat salah kat siapa-siapa?

-Berlagak matang. Sehinggakan nasihat orang yang lebih muda atau orang yang ada pandangan juga nak diabaikan. Pandai sangat ke kita? Betul sangat ke kita sampai jadi sombong begitu rupa?

-Membazir kepada perkara yang belum tentu menguntungkan. Kita mengabaikan nafkah, tanggungjawab kepada mereka yang berhak menerima. Lebih menyedihkan, mereka mempertahankan tindakan dan pertikai tentang hak yang sepatutnya. Berdosa. 

-Anggap nasihat orang yang lebih muda tu satu kata-kata kosong dan tak bernilai. Apa engkau dah hidup terlalu lama ke? Apa pengalaman kau tu banyak sangat yang bernilai?

-Tak boleh terima silap orang lain. Bila kita yang bersalah, punyalah bermati-matian mintak maaf. Dan tatkala orang lain berbuat salah kepada kita, kita maki semahu-mahunya dan tak mahu percaya kepadanya lagi.

"Kalau aku dapat berkorban masa untuk kesilapan orang lain, kenapa orang lain tak boleh berkorban masa untuk silap aku?"

 

No comments:

Post a Comment

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.


There was an error in this gadget