March 25, 2014

Semangat.

      Mukadimah.


Malas. Satu perkataan yang menggambarkan satu nilai 90% mazmumah yang rata-rata dibenci oleh kebanyakan golongan intelektual dan segerombolan golongan elitis dan kapitalis. Oh ya, liberalis pun. 

Kebanyakan masanya, malas tu datang bila kita baru bangun tidur. Berdasarkan kajian, bila kita tidur terlalu lena, then tiba-tiba terjaga, dalam keadaan mengantuk. Kemudian, bila jadi benda-benda macam tu, secara automatiknya kita jadi malas tahap cipan. 

Sebagai contoh.

Kau tengah tidur dalam pukul 2 pagi. Kau mimpi pasal kau jadi ahli parlimen bagi kawasan Taman Osmosis (tak wujud). Then, tiba-tiba kau mimpi ada ahli kabinet parti Kepala Mercun kat parlimen ada datang ke arah kau masa kau tengah bersidang, bawak pedang nak pancung kepala kau. Kau jadi tak keruan. Situasi jadi bertambah parah, tiba-tiba semua ahli parlimen termasuk daripada parti kau tu ramai-ramai nak tibai kau kasi luka.

Kau cuba nak lari daripada dewan, tiba-tiba masa nak gerak, kau tersadung. Masa tu semua orang dah ada keliling kau. Yang tukang bawak pedang dah ready nak sembelih kau hidup-hidup. Kau dah cuak gila sebab kau tau yang kau lagi sipi nak kembali ke rahmatullah. Kau nak menjerit!

Tap! Kau terjaga. Dalam monolog sendiri, kau berkata, "Siput baby punya mimpi!!"

Kemudian, tiba-tiba datang pulak perut memulas. Nak beron. So, dalam keadaan kau baru tidur, then tiba-tiba terjaga, aku boleh setting yang kau ada perasaan malas nak bangun. Erti kata malas nak bangun ni, dalam analogi yang lagi gempak yang aku boleh bagi, kau rasa macam ada anak gajah tengah pijak-pijak badan kau. Lenyek-lenyek sampai kau lunyai. Efek malas kau tu, kemudian kau bawak ke keadaan asal (tidur balik)

Okay, mungkin terminologi pengisian aku terlalu gempak dan power. Mungkin sebab panjang aku nak eksplen benda remeh gini.

______________________________________________________





Okay, sekarang kuliah 2. Kita tolak kepada malas, kita balik kepada sinonim berlawanannya. Yakni Semangat!

Oh yeah!

K dah diam.

Semangat ni dalam satu jalan cerita lain. Ni berkisar tentang aku pulak.

Begini. Dalam aku tengah relaks-relaks ni, aku tengah malas nak buat apa-apa. Malas nak tulis blog, malas nak tweet, malas nak jalan-jalan, malas nak join tabligh dalam menyampaikan dakwah Islamiah buat sementara waktu. Ya, malas nak buat semua benda. 

Kemudian, dalam meja komputer ni, ada cincin abang aku punya. Bila aku kempunan nak pakai cincin tu sekejap, kemudian aku ambik dan sarungkan kat jari aku. Bila pakai cincin tu, aku jadi macam cool gila. Terus aku rajin nak tulis blog, tweet dan terus aku call Ketua Jemaah Tabligh suruh buat program keluar 40 minit dengan semua jemaah. Siapa yang malas, aku seligi sebijik. Bab dakwah malas, tang tengok maharaja lawak bukan main terkekeh-kekeh lagi. Ngok -.-

So, dalam apa-apa yang kita nak buat dalam hidup ni, kita kena ada something yang bagi semangat kat kita. Tak kira la semangat tu datang daripada mana, mungkin daripada kata-kata semangat dari aweks. Boleh jadi semangat tu datang daripada kezaliman yang dirasai oleh para as-syahid dan as-Syahida'. Boleh juga datang daripada video MatLuthfi.   

Eh.

Okay okay. Tu pendapat aku. Tak kira la ikut kau nak ambik semangat tu macamana. Janji kau terus rajin dan bersemangat. 

Oh yeah!

Salam.

No comments:

Post a Comment

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.