April 27, 2014

Pengalaman Mendapatkan Lesen Kereta.

Dalam sebulan lepas, aku baru selesai lulus test JPJ bahagian II melayakkan aku untuk mendapatkan lesen P pemanduan kereta. Secara jujurnya, aku repeat test. Aku tak perlu bohong sebab ni realiti dia. Aku tak perlu untuk bohong dan berlagak hebat. Jadi humble dan mengaku lemah lagi baik aku rasa.

First of all, lets me take you a selfie aku nak ceritakan pengalaman ketika aku menghadapi ujian Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) buat kali pertama di Bahagian II dan III. 

**************************************************

Aku bangun awal pagi. Siap wangi-wangi, pakai hensem-hensem gaya seolah-olah macam haritu Hari Raya Aidilfitri. Aku rasa aku dah sedia nak menghadapi hari yang paling mencabar di atas bumi Kuala Kangsar untuk tahun 2014 ni. Lepas sekian lama aku tunggu, dalam otak aku dah fikir lulus. Macam-macam benda aku berangan kalau aku lulus ujian kedua-dua ujian hari tu. Aku ada fikir nak belajar drift la, nak jadi pemandu teksi la. Nak pegi masjid hari-hari pun aku ada terfikir gak. 

Sampai je ejen aku datang nak ambik aku kat depan rumah, aku terus masuk dalam kereta dia. Takde bagi salam semua. Ceh, berlagak betul aku. Macam power sangat -.-

Masa dalam kereta tu, aku perati je gaya ejen aku bawak kereta. Naik Kancil je, bawak laju kemain. Dia ingat dia bawak Mini Austin ke? Atau bawak Volvo 240 sampai nak laju-laju tak ingat mati? Aku meluat. Macam ni ke gaya mahaguru yang nak didik aku cara pemanduan berhemat? Ceh! Aku taknak ah tegur, takut kena hempuk dengan stereng. Aku mengumpat dalam hati.

Sampai kat tempat kejadian, aku usha-usha kiri kanan manusia-manusia yang ada kat institut ni. Ada yang muka macam Johnny Depp versi kampung Simpang Lawin, ada yang muka macam Eddie Van Halen versi peniaga kafeteria. Dahsyat jugak orang Kuala Kangsar ni. Muka Eropah kebanyakannya. Kenapa aku tak pernah dimaklumkan tentang perkara ni?

Dah habis aku usha-usha penduduk kampung ni yang macam selebriti, aku usha pulak penguji JPJ. Okay, garang jugak muka dia. Nak dibayangkan garang penguji JPJ ni, macam kau ikat monyet. Then kau lastik telur diorang. Nanti monyet-monyet tu menjerit-jerit sakit plus dengan muka marah menyampah diorang kat kau. Muka tester JPJ ni lagi garang daripada tu. Serius.

Aku beratur, tunggu giliran apa semua. 

Nak dipendekkan cerita, turn aku tiba. 

"Muhammad Assobirin! " jerit akak yang jaga giliran.

"Yes boss!" balas aku. Yakin.

"Adik naik kereta merah tu eh? Nampak power sikit."

Eh eh. Akak ni, nak puji aku masa-masa macam ni pulak. Ok yelah, aku tipu. 

Aku naik kereta. Baca doa Iftitah. Entah macamana boleh lupa nak baca doa naik kenderaan. Selebet betul. 

Test bukit, lulus! 

Test parking, lulus!

Lepas aku lulus dua-dua part tu, aku dengan konfiden dan tanpa sopan santun terus masuk bahagian tiga penjuru. Entah apa suweeyy dia, aku termasuk kanan awal. Bila kau dah masuk kanan awal, kau akan susah untuk dapat estimate kereta kau boleh masuk ngam-ngam bila kau undur tanpa langgar line. 

Failed!

Aku langgar line sikit kat tayar belakang belah kiri.

Siot ah. Aku stress macam baru lepas tersingkir AF. 

Serabai ah!!!



bersambung .....

   

1 comment:

Pantun

Anak monyet panjat pokok kelapa,

Selamat datang dan jumpa lagi.